شاهکار اداری در کشور؛ اداراتی که توأمان مازاد نیرو دارند و کسری نیرو!

به گزارش صبح تجارت بهن نقل از نبض خبر: سیدرضا ثابتقدم| در بسیاری از موارد، دستگاههای اجرایی با انبوهی از کارکنان رسمی، قراردادی و شرکتی مواجهاند؛ و در عین حال، از کمبود نیروی انسانی در بخشهای کلیدی خود شکایت دارند. چگونه ممکن است نهادی همزمان از «انباشت نیرو» و «کمبود نیرو» رنج ببرد؟ پاسخ، بیش از آنکه به کمیت منابع انسانی مربوط باشد، در کیفیت توزیع و بهرهوری این منابع نهفته است.
در موارد متعددی مشاهده میشود که کارکنان رسمی بهدلیل امنیت شغلی مطلق، مزایای بالا و نبود سازوکار ارزیابی مؤثر، بهتدریج از چرخهی کارآمدی خارج میشوند.
این در حالی است که نیروهای شرکتی یا قراردادی –که اغلب با حداقل حقوق و کمترین امنیت شغلی فعالیت میکنند– ناگزیرند برای جبران کاستیهای سیستمی، چند برابر توان خود کار کنند.
نتیجه آن است که بهرهوری سازمانی، به جای آنکه بر پایه ساختاری منظم باشد، بر دوش کارکنانی قرار میگیرد که از نظر جایگاه شغلی، ناپایدار و بیانگیزهاند.
این مشکل، از مبانی کلیدی منابع انسانی مانند ارزیابی عملکرد، نظام ارتقاء، فرآیند گزینش و حتی شیوههای جذب آغاز میشود. شایستهسالاری، در بسیاری از موارد، قربانی روابط، توصیهها و ساختارهای ناکارآمدی شده که نهتنها مانع ورود نیروهای متخصص میشود، بلکه فرصت رشد و شکوفایی نیروهای توانمند موجود را نیز از بین میبرد.
در همین راستا، نهادهای مختلف با استناد به «کمبود نیرو»، اقدام به جذبهای جدید میکنند؛ در حالیکه بخش قابلتوجهی از کارکنان فعلی یا غیرفعالاند، یا در جایگاههای نامتناسب بهکار گرفته شدهاند. این چرخهی معیوب، نهتنها منابع مالی کشور را مستهلک میکند، بلکه خروجی کیفی نهادها را نیز بهشدت تضعیف کرده و نارضایتی عمومی از عملکرد دستگاههای اجرایی را افزایش میدهد.
اصلاح این وضعیت، نه از مسیر جذب بیشتر نیرو، بلکه از طریق بازمهندسی ساختار منابع انسانی، تدوین نظام شفاف ارزیابی عملکرد، بازنگری در فرآیند استخدام و ارتقای فرهنگ سازمانی ممکن است. تا زمانی که این اصلاحات بنیادین در دستور کار قرار نگیرد، این «شاهکار اداری» همچنان یکی از بزرگترین منابع اتلاف انرژی و سرمایه در کشور باقی خواهد ماند.
منابع :
۱.سازمان اداری و استخدامی کشور (۱۳۹۹). گزارش وضعیت بهرهوری در دستگاههای اجرایی.
۲.مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی (۱۴۰۱). تحلیل ساختار نیروی انسانی در دستگاههای دولتی.
۳.گزارش دیوان محاسبات کشور (۱۴۰۰). بررسی تطبیقی عملکرد کارکنان رسمی و شرکتی در نهادهای اجرایی.
۴.برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران. بندهای مربوط به بهرهوری نیروی انسانی و اصلاح نظام اداری.
۵.مصاحبهها و تحلیلهای کارشناسان حوزه مدیریت منابع انسانی در رسانههایی چون ایرنا، خبرآنلاین، و ایسنا.
برچسب ها :ارزیابی عملکرد ، امنیت شغلی مطلق ، انباشت نیرو ، بزرگترین منابع اتلاف انرژی ، بهرهوری سازمانی ، تناقضهای نظام اداری ، توأمان بودن مازاد نیرو ، جایگاه شغلی ، چرخهی کارآمدی ، خروجی کیفی نهادها ، دیوان محاسبات کشور ، سازمان اداری و استخدامی کشور ، سیدرضا ثابتقدم ، شاهکار اداری ، صبح تجارت ، کارشناسان حوزه مدیریت منابع انسانی ، کارکنان رسمی ، کشور ، کمبود نیرو ، کمیت منابع انسانی ، مبانی کلیدی منابع انسانی ، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ، مزایای بالا و نبود سازوکار ارزیابی ، منابع ، نهادهای دولتی و عمومی ، و کسری نیرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰