کد خبر : 2285
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶

عملکرد مالی شرکت سرمايه گذاري سرمایه‌گذاری سپه در سال 1401

عملکرد مالی شرکت سرمايه گذاري سرمایه‌گذاری سپه در سال 1401
نگاه به وضعیت صورت مالی بانک سپه(شرکت سرمایه گذاری سپه) در مدت 12 ماهه سال گذشته، حکایت از دستیابی این مجموعه به رکوردهای جدیدی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح تجارت، شرکت سرمايه گذاري بانک سپه در تاريخ 02/06/1370 به صورت سهامی عام تأسيس و از مهرماه همان سال فعاليت رسمي خود را آغاز نمود. شرکت در تاريخ 19/10/1371 در بورس اوراق بهادار تهران پذ يرفته و اولين بار سهام آن در تاریخ 26/12/1371 مورد معامله قرار گرفته است.

 

از جمله فعالیت های اصلی این شرکت می‌توان به سرمایه گذاری در سهام، مسکوکات، فلزات گرانبها، گواهی سپرده بانکی، پذیرش سمت در صندوق های سرمایه گذاری تامین مالی، بازارگردانی اوراق بهادار، مشارکت در پذیره نویسی و تضمین نقدشوندگی اشاره کرد.

 

سرمايه شرکت در بدو تاسيس مبلغ ۲0 ميليارد ر يال بوده که طي چند مرحله به مبلغ ۲3،400 ميليارد ريال افزایش يافته است. توضيح اينکه افزایش سرمايه شرکت از مبلغ 12.000 ميليارد ريال به مبلغ 23.400 ميليارد ريال از محل مطالبات و آورده نقدي سهامداران و از محل سود انباشته در تاريخ 13/09/1401 به ثبت رسيده است.

 

هدف اصلي شرکت بيشينه سازي منافع کليه ذينفعان در چارچوب هاي قانوني و اخلاقي و با تاکيد بر مسئوليت هاي اجتماعي و رعايت مفاد دستورالعمل حاکميت شرکتي است. در راستاي اجراي دستورالعمل حاکميت شرکتي سازمان بورس و اوراق بهادار، تاکنون اقدامات ذیل صورت پذيرفته است: تشکيل کميته حسابرسي به منظور اطمينان از مناسب بودن کنترلهاي داخلي شرکت؛ تشکيل کميته انتصابات به منظور حصول اطمينان از جذب استعدادهای ويژه؛ بروزرساني آيين نامه سرمايه گذاري و تشکيل کميته سرمايه گذاري در جهت بهينه سازی مستمر پرتفوي شرکت؛ انتخاب دبير جلسات هيئت مديره و دبيرخانه هيئت مديره به جهت مستندسازي جلسات هيئت مديره؛ تهيه و تدوين منشور هيئت مديره و منشور دبيرخانه هيئت مد يره بمنظور تشريح اختيارات و مسئوليتهاي هيئت مديره؛ پرداخت زودتر از موعد قانوني سود سهامداران حقيقي و پرداخت بموقع سود عمده سهامداران حقوقي؛ افشاء بموقع تمام موضوعات بااهميت مرتبط با شرکت از طريق سامانه کدال؛ افشاء نتايج و گزارش کميته حسابرسي از طر يق سامانه کدال؛ رعايت مفاد دستورالعمل حاکميت شرکتي در راستاي حمايت از حقوق سرمايه گذاران.

 

تجزیه و تحلیل ترازنامه و صورت مالی های شرکت

ساختار ترازنامه شرکت در تاريخ 30/09/1401 متشکل از حدود ۲ درصد بدهی و 98 درصد حقوق صاحبان سهام است. دليل کاهش نسبت بدهي در مقايسه با پايان سال مالي گذشته، پرداخت سود سهامداران حقيقي و حقوقي و تسويه عمده سود سهام پرداختني مصوب مجمع عمومي عادي سنوات گذشته، تبديل بخشي از مطالبات سهامداران به سرمايه از طريق انجام افزايش سرمایه، افزايش مقدار دارايي ها متاثر از اجراي مستمر متوازن سازي پورتفوي سهام و يا مشارکت در افزايش سرمايه شرکتهاي سرمايه پذير است.

 

افزايش در سرمايه گذاري هاي بلندمدت و کوتاه مدت شرکت و در نتيجه افزايش در ميزان دارايي‌ها ناشی از مشارکت در افزايش سارمايه شرکت های سارمايه پذير و خريد سهام شرکت های سارمايه پذير با هدف متوازن سازی سبد سهام بوده است.

 

کاهش موجودي نقد طي دوره 1۲ ماه سال مالي منتهي به 30 آذرماه 1401 در مقايسه با پايان سال مالي گذشته بدليل پرداخت هاي نقدي بابت سود سهام مصوب در مجامع ساليانه و مديريت نقدينگي شرکت از طريق خريد و فروش واحدهاي صندوق با درآمد ثابت بوده است. همچنين افزايش جريان خالص ورود وجه نقد ناشي از فعاليت هاي عملياتي طي دوره مورد بررسي در مقايسه با دوره مشابه سال مالي گذشته بدليل پيگيري هاي مستمر صورت گرفته و در يافت مطالبات مربوط به سود سهام شرکتهاي سرمايه پذير است.

 

در جدول زير خلاصه صورت وضعيت مالي و صورت سود و زيان شرکت اصلي در دوره 1۲ ماهه منتهي به 30/09/1401با سال مالي قبل مقايسه شده و افزایش دارایی ها و کاهش بدهی های شرکت را به خوبی نشان می دهد.

 

در جدول صورت سود و زیان شرکت سرمایه گذاری بانک سپه، نشان داده شده است که سود عملیاتی و سود خالص شرکت با توجه به شرایط اقتصادی مثبت بوده است.

 

نگاه به وضعیت صورت مالی تلفیقی منتهی به آذرماه 1401 این مجموعه حاکی از آن است که شرکت سرمایه گذاری سپه توانسته سود انباشته خوبی را کسب کند. بر این اساس در حالی که در مدت 01/10/1399 سود انباشته این مجموعه 1.6 همت بوده است اما در 30/09/1401توانسته سود انباشته 2.5 همتی را از آنِ خود کند.

 

افزایش سرمایه‌‌گذاری در کنار کاهش بدهی‌ها

در خصوص سرمایه گذاری نیز نکته قابل توجه افزایش سرمایه گذاری بانک سپه است اما کاهش درآمد حاصل از فروش سهام ناشی از مدیریت سبد سهام و نگهداشت سهام شرکت های سودآور و دارای ارزش ذاتی بالا جهت افزایش ثروت شرکت می باشد.

 

درآمد سود سهام

افزایش درآمد حاصل از سود سهام ناشی از مدیریت سبد سهام و سرمایه گذاری در سهام شرکت هایی با توانایی سوددهی مناسب می باشد.

 

با آنچه توضیح داده شد بنظر می‌رسد عملکرد شرکت سرمایه گذاری سپه در دوره مدیریتی جدید و از سال 1401-1400 در یک مسیر رو به رشد و تحولی قرار گرفته است.

پایان پیام/

چاپ خبر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.