کد خبر : 14786
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 آذر 1404 - 12:12

از رکورد تولید ریل تا رکورد ریل گذاری

دو اَبر پروژه ریلی کشور روی ریل ذوب آهن اصفهان در مسیر پیشرفت

دو اَبر پروژه ریلی کشور روی ریل ذوب آهن اصفهان در مسیر پیشرفت
دو اَبر پروژه راه‌آهن « میانه- اردبیل» و «چابهار– زاهدان، اکنون به مرحله‌ای رسیده ‌اند که رکوردهای ریل گذاری،جابه جایی و حفاری در آن‌ها یکی پس از دیگری شکسته می‌شود و با سرعت بی سابقه ای، رو به پیشرفت و در آستانه تکمیل قراردارند.

به گزارش صبح تجارت: ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولید کننده ریل در غرب آسیا مطابق با استاندارد اروپا ( ۱۳۶۷۴- EN) که چندی پیش رکورد تولید ۵۴ هزار ۵۵۰ تن انواع ریل در ۸ ماهه سال جاری را اعلام نموده بود، برای راه آهن میانه- اردبیل تاکنون ۱۹ هزار تن ریل 60E1 با گرید R260 به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تحویل داده که ۴ هزار تن از این میزان مربوط به خردادماه سال جاری تاکنون است. همچنین برای راه آهن چابهار- زاهدان نیز بیش از ۶۰ هزار تن ریل 60E1 با گرید R260  تاکنون به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء تحویل شده که از این میزان بیش از ۲۰هزار تن مربوط به پارت تحویلی سال جاری، تاکنون است.

هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و عباس خطیبی، این شرکت، پیشرفت دو ابر پروژه مذکور را از ابعاد گوناگون تشریح نمودند.

هوشنگ بازوند از پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی راه آهن میانه- اردبیل و بیش از ۸۶ درصدی راه آهن چابهار- زاهدان خبر داد.

وی افزود : در راه آهن میانه-اردبیل، از مجموع ۱۸۷ کیلومتر ریل‌گذاری پیش‌بینی‌شده، تاکنون ۱۷۹ کیلومتر انجام شده است که ۱۷۲.۵ کیلومتر آن مربوط به خط اصلی می باشد.

 

۴۰۰ متر ریل گذاری روزانه با ریل ملی

هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور

بازوند ادامه داد : تنها هشت کیلومتر تا تکمیل نهایی باقی مانده و «روزانه ۴۰۰ متر ریل‌گذاری» در این مسیر انجام می‌شود.

بازوند گفت : اهمیت پروژه میانه-اردبیل تنها در اتصال یک استان مرزی به شبکه ریلی کشور نیست؛ بلکه پیچیدگی فنی آن نیز قابل توجه است.

عباس خطیبی، معاون شرکت ساخت نیز خاطرنشان کرد : این مسیر ۱۷۵ کیلومتری دارای ۹۱ دستگاه تونل و گالری به طول ۳۲ کیلومتر و ۲۹ پل خاص است، به‌ طوری که ۲۲ درصد کل مسیر را تونل و پل تشکیل می‌دهد؛ ویژگی ‌ای که این پروژه را «یکی از سخت ‌ترین خطوط ریلی کشور» کرده است.

وی افزود : در جبهه جنوب ‌شرق کشور نیز پروژه استراتژیک چابهار– زاهدان برای اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور به ریل، با سرعتی کم‌ سابقه پیش می‌رود.

 

 

با ریل ملی، ایستگاه ایرانشهر تا ۲ ماه  آینده به بهره برداری می رسد

عباس خطیبی، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور

خطیبی اظهار داشت: در محدوده خاش به ایرانشهر، تنها کمتر از ۱۰ کیلومتر ریل‌گذاری باقی مانده و ایستگاه ایرانشهر نیز تا یک ماه آینده تکمیل می‌شود و این محدوده تا دو ماه آینده قابل بهره ‌برداری خواهد بود.

معاون شرکت ساخت بیان کرد : محدوده ایرانشهر– نیکشهر ۷۱ درصد پیشرفت دارد و مسیر چابهار–نیکشهر نیز با ۸۲ درصد پیشرفت تنها ۴۷ کیلومتر ریل‌گذاری تا تکمیل فاصله دارد.

 

ریل گذاری ۵۰ کیلومتری در یک ماه

وی اضافه کرد : تنها در مهرماه امسال ۵۰ کیلومتر ریل‌گذاری انجام شده که «رکوردی ملی» به‌ شمار می‌رود.

خطیبی تأکید کرد : در یک سال گذشته ۳۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری در مسیر چابهار– زاهدان انجام شد؛ در حالی‌که متوسط ریل‌گذاری کشور در دو دهه گذشته حداکثر ۲۰۰ کیلومتر در سال بوده است.

شایان ذکر است با ادامه این روند توسعه ای، مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند ریل تا پایان امسال به چابهار خواهد رسید؛ گامی تاریخی که بندر اقیانوسی ایران را به شبکه راه‌آهن کشور متصل کرده و جایگاه ایران را در کریدورهای بین ‌المللی به ‌طور جدی تقویت خواهد کرد.

چاپ خبر
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

K4fViG لطفاً کد نمایش داده شده را وارد نمایید.