معاون سازمان توسعه تجارت ایران به مناسبت هفته دولت مطرح کرد؛
استراتژیهای صادرات محور دولت از تقویت واحدهای کوچک و متوسط تا راهاندازی پایتختهای تجاری

نقش واحدهای کوچک و متوسط در صادرات کشورها
به گزارش صبح تجارت: مهرنوش خانمحمدزاده: معاون سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: با مطالعه صادرات دنیا به این نتیجه رسیدیم که اغلب صادرات کشورهای صادرکننده دنیا از طریق واحدهای کوچک و متوسط (SME) انجام میشود و این کشورها صادرات خود را از این طریق توسعه میدهند.
وی افزود: متوسط صادرات خام و نیمهخام در هر تن بین ۳۵۰ تا ۳۸۰ دلار است. حال همین فرآیند را اگر در زنجیره پایینتر ببریم و تبدیل به کالای نهایی کنیم تا در نهایت محصول نهایی به کشور مقصد صادر شود، در پایان زنجیره ارزش محصول به طور متوسط در هر تن ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار است.
روشنبخش در ادامه تصریح کرد: اما این موضوع به این مفهوم نیست که صادرات کالای خام و نیمه خام نداشته باشیم، به این معنی است که اگر بخواهیم سود بیشتری ببریم باید رویکرد تولیدمان صادرات محور و تمرکز آن در زنجیره «SME»ها باشد. یعنی باید محصولات نهایی یک کارگاه یا کارخانه کوچک را پیدا کنیم و به صادرات برسانیم.
این موضوع باعث افزایش اشتغال، بالا رفتن ارزش نهایی کالا و افزایش ارزش صادراتی محصول میشود.
معاون ارتقاء کسب و کارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه اکنون کشورهای صادرکننده از شرکتهای «SME» که بازارهای هدف را به خوبی می شناسند برای صادرات محصولات خود استفاده میکنند، ادامه داد: این شرکتها میتوانند در کل یا بخشی از زنجیره صادرات در کنار صادرکننده باشند.
شرکتهای کوچک یا متوسط مقیاس برای صادرات محصول خود باید در آزمونی مرسوم به آزمون ارزیابی آمادگی صادرات به نام «ERA» شرکت کنند.
در این آزمون آمادگی صادرات بنگاهها بررسی میشود و اگر از سطح آمادگی لازم برخوردار نباشند میتوانند از شرکتهای «SME» کمک بگیرند.
وی تاکید کرد: اکنون دولت در تلاش است که با تقویت شرکتهای «SME» خدمات آنها را برای بنگاههای اقتصادی ارزانتر کند تا بیشتر متمایل به بهرهگیری از خدمات آنها باشند.
استراتژیهای بنیادی دولت برای توسعه صادرات
به گفته این مقام مسئول، تمرکز بر تولید صادرات محور در کشور یکی از استراتژیهای بنیادی دولت در سازمان توسعه تجارت ایران است و برای اینکه بتوانیم صادرات را در مسیر درستی هدایت کنیم باید مسیر عبور از صادرت سنتی و رسیدن به صادرات حرفهای را در دنیا دنبال کنیم.
معاون کسب و کارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: اکنون در برنامه هفتم توسعه، آییننامهای برای واسطههای صادراتی در دست تدوین داریم که شامل شرکتهای کنسرسیوم صادراتی، شرکتهای مدیریت صادرات و بسیاری از واسطههای صادراتی دیگر میشود. همچنین تسهیلات و مشوقهایی برای آنها در نظر گرفتهایم که خدمات آنها برای «SME» ها ارزان و قابل دسترستر باشد.
راهاندازی پایتختهای تجاری در کشور
روشنبخش با بیان اینکه برخی محصولات صادراتی ما مزیت کالایی دارند و برای کمک به صادرت آنها و توسعه شرکتهای «اس ام ای» میتوان پایتختهای تجاری را در کشور راهاندازی کرد، ادامه داد: برای مثال مشهد میتواند پایتخت زعفران ایران شود و قصد داریم از ظرفیت مدیریت شهری و شهرداریها که بخشی از اقتصاد کسب و کار شهری را در اختیار دارند، استفاده کنیم تا هر شهر متکی به تجارت غالب در آن شهر شود و توسعه بنگاههای کوچک و متوسط در بستر جغرافیایی هر استان صورت پذیرد.
وی افزود: بنابراین قصد داریم پایتختهای تجاری ایران را با هدف حمایت از تولید صادرات محور، استفاده از ظرفیت مدیریت شهری در توسعه تجارت و تمرکززدایی از پایتخت راهاندازی کنیم.
برچسب ها :SME ، اس ام ای ، استراتژیهای بنیادی دولت ، امیر روشنبخش ، بنگاههای اقتصادی ، پایتخت زعفران ، توسعه صادرات ، تولید صادرات محور ، راهاندازی پایتختهای تجاری ، سازمان توسعه تجارت ایران ، صادرات حرفهای ، صادرات سنتی ، صادرات کالای خام و نیمه خام ، صبح تجارت ، ظرفیت مدیریت شهری ، کمک به صادرت ، محصولات صادراتی ، مزیت کالایی ، مهرنوش خانمحمدزاده ، نقش واحدهای کوچک و متوسط
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰