کد خبر : 3189
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰۰

ایران پلاست؛ نمایشگاهی ایرانی اما با قابلیت های بین المللی

ایران پلاست؛ نمایشگاهی ایرانی اما با قابلیت های بین المللی
صنعت پتروشیمی یکی از مهمترین، تاثیرگذارترین و از لحاظ گستره جغرافیایی، یکی از وسیع ترین صنایع در کشور است که نقش مهمی در رونق اقتصادی و همچنین ارزآوری دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح تجارت، این گزاره که صنعت پتروشیمی مهم است، گزاره عجیبی نیست و همه کم و بیش از آن اطلاع دارند؛ چه مردمی که صرفا خبرهای افتتاح مجتمع های پتروشیمی رامی‌خوانند یا می‌شنوند؛ چه سیاستمدارانی که به پتروشیمی از منظر سیاسی و در جهت عملیاتی کردن وعده هایی همچون اشتغالزایی می نگرند؛ و چه مسئولانی کهاز منظری تخصصی به اهمیت پتروشیمی واقف هستند.

توسعه صنعت پتروشیمی یکی از مهم‌ترین مصادیق جلوگیری از خام‌فروشی است. اهمیت تبدیل نفت و گاز به فرآورده های مختلف، از موضوعاتی است که همواره دردهه‌های گذشته بر آن تأکید شده‌است. رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان خود بارها خام‌فروشی نفت و مواد معدنی را خسارتی جبران‌ناپذیری خوانده‌اند؛ از جمله درخصوص خام‌فروشی تأکید کردند: «این روش، آسان‌ترین راه پول درآوردن است که برخی از مسئولان در طول زمان‌های مختلف ترجیح دادند از این پول آسان،استفاده کننداین موضوع اهمیت ممانعت از خام فروشی را از منظر مقامات عالی نظام، بیش از پیش آشکار می‌سازد.

مرتضی شاه‌میرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز همواره بر این موضوع تأکید و تصریح کرده‌است که باید بستر مطلوبی فراهم شود تا با مشارکتسرمایه‌گذاران این زنجیره تکمیل و از فروش نیمه خام محصولاتمان جلوگیری کنیم.

ترغیب به توسعه تبدیل نفت و گاز به فرآورده‌های مختلف از جمله پتروشیمی لزوما به معنای توقف کامل خام فروشی نیست. هم صادرات نفت و هم گاز همواره از جمله اهرم‌های استراتژیک اقتصادیدیپلماتیک در جهان بوده اند و کشورهایی که حضور قدرتمندی در بازارهای جهانی نفت یا گاز دارند، از این اهرمهمواره به سود خود استفاده کرده اند؛ کما اینکه روسیه در حوزه صادرات گاز و عربستان در حوزه صادرات نفت، به اهمیت این موضوع به خوبی واقف هستند.

اما آنچه همواره مورد نقد قرار می گیرد، تمرکز بر خام‌فروشی و فراموشی پتانسیل عظیم صنایعی همچون پالایش و پتروشیمی است. بنابراین توسعه صنعتپتروشیمی، یکی از مهمترین راهکارهای جلوگیری از خام فروشی است.

در همین راستا، نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست به دنبال فراهم کردن زمینه‌ای برای رونق بازار صنایع پلاستیک داخلی و تسهیل روند بازاریابی جهانی و حضور اینبخش از صنعت کشور در بازارهای جهانی است. این نمایشگاه امروز بزرگ‌ترین رویداد صنعت پلاستیک در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود و در بین نمایشگاه‌هایمعتبر صنعت پلاستیک جهان طبقه بندی می‌شود.

با توجه به نقش موثر شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تولید مواد اولیه مورد استفاده صنایع پایین دستی، این شرکت مدیریت برگزاری این نمایشگاه را در دستگرفته است. چهار دوره نخست این نمایشگاه با حضور مشاوران مجرب و با تجربه نمایشگاهی برگزار شد. اما با برخی تغییرات ساختاری، برگزاری این نمایشگاهکه صاحب اعتباری جهانی شده به روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی واگذار شد و روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی مدیریت برگزاری ایننمایشگاه را برعهده گرفته است.

اکنون با تغییر نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی از یک شرکت مجری طرح و تولید کننده و فروشنده محصولات پتروشیمی به نقش توسعه‌گر چه در بخش بالادستصنعت و چه در بخش پایین دست این شرکت در جایگاه تسهیل‌گر و تبیین کننده نقشه راه آینده این صنعت متولی برگزاری این نمایشگاه است. نقشی که می تواندزمینه حضور موثرتر و هدفمندتر صنایع پتروشیمی کشور را در بخش پایین دست در بازارهای منطقه ای که بازار اصلی کشور هستند، فراهم کند.

فرید دوستی ، رئیس کل روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیر هفدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، اظهارکرد: این نمایشگاه پس از شانزده دورهبرگزاری، اکنون به بلوغ کافی برای جهش همه جانبه رسیده است و امروزه با توجه به ظهور فناوری های نوین، هوش مصنوعی و دنیای مجازی باید از این امکانات وقابلیت ها استفاده کرد.

وی با بیان این که، ما در هفدهمین دوره برگزاری نمایشگاه ایران پلاست در گام نخست با تحول اساسی در ساختار سایت و سامانه ایران پلاست بسترهای لازمجهت تداوم دائمی این نمایشگاه را فراهم کردیم، افزود: گام دوم ایجاد نمایشگاه مجازی ایران پلاست با قابلیت های مختلف و در سطح بین المللی است تا شرکتهای علاقه مند به حضور در این نمایشگاه در طول تمام سال برای میلیون ها مخاطب ایرانی و خارجی محصولات و خدمات خود را عرضه کنند.

وی ادامه داد: بستر مجازی نمایشگاه ایران پلاست هیچ مشابه داخلی ندارد و در میان نمایشگاه های ایرانی پیشگام استفاده از توانایی های هوش مصنوعی،گرافیک بالا و قابلیت های الکترونیک است.

دوستی خاطر نشان کرد: روند تولید نمایشگاه مجازی هم اکنون در حال طی شدن است و تیم های مجرب و خبره ای از متخصصین ایرانی در حوزه های گوناگونهوش مصنوعی، گرافیک، رابط کاربری ودر حال ساخت آن هستند.

مدیر نمایشگاه ایران پلاست افزود: بزودی بخش ثبت نام در نمایشگاه مجازی برای عموم شرکت های علاقه مند فعال خواهد شد و آن ها می توانند از این قابلیتویژه ایران پلاست استفاده کنند.

هفدهمین نمایشگاه ایران پلاست با رویکرد توسعه تکمیل زنجیره ارزش، حمایت از تولید ملی و رونق ساخت داخل از 26 الی 29 شهریورماه در محل دائمینمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می‌شود.

پایان پیام/

چاپ خبر
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.